Εμφανίστηκε στην Γερμανία στα τέλη της δεκαετίας του 1940, μετά τον 2o παγκόσμιο πόλεμο, και πολύ γρήγορα διαδόθηκε σε όλη την Ευρώπη.
Όλα άρχισαν το 1949 όπου με πρωτοβουλία του Wolfgang Reisewitz ιδρύετε στη Γερμανία η φωτογραφική ομάδα Fotoform (Fotoform Group).
Η ιδέα της ομάδας υποστηρίχθηκε από φωτογράφους που είχαν κουραστεί και ήθελαν να εναντιωθούν στις απαγορεύσεις που υπέβαλε το ναζιστικό καθεστώς, στα χρόνια της κυριαρχίας του, απέναντι στην έκφραση της τέχνης.
Ο Otto Steinert ήταν από τα ιδρυτικά μέλη της ομάδας ο οποίος έθεσε το όνομα Φωτογραφικός Υποκειμενισμός (Subjektive Fotografie) και ουσιαστικά ό άνθρωπος που διαμόρφωσε το πρόγραμμά της και οργάνωνε τις εκθέσεις της.
Η δυναμική που διαμόρφωσε η σχολή του Bouhaus και η Νέας Αντικειμενικότητα, στην διάρκεια του μεσοπολέμου πλαισιωμένη με την ιδέα της απόλυτης ελευθερίας του ανθρώπου ως υπαρξιακή θεώρηση του κόσμου φαίνετε να έχουν θέσει τις βάσεις για την φιλοσοφία του Φωτογραφικού Υποκειμενισμού. Τάση κατά την οποία σημαίνοντας ρόλος είναι η δημιουργικότητα του φωτογράφου αψηφώντας την άρτια τεχνική και τυχόν αισθητικές νόρμες της φωτογραφίας. Η αυτοέκφραση και όχι απαραίτητα η απεικόνιση του εξωτερικού κόσμου.
Άλλα ιδρυτικά μέλη ήταν οι Siegfried Lauterwasser, Ludwig Windstosser, Peter Keetman και Toni Schneiders. Λίγο αργότερα στην ομάδα εντάχθηκαν οι Heinz Hajek-Halke και Christer Christian.
Το 1950 στην
Κολωνία με πρωτοβουλία του προέδρου της Φωτογραφικής Ομοσπονδίας, Bruno Uhl οργανώνεται η πρώτη έκθεση φωτογραφίας και φωτογραφικού υλικού ‘Photokina’.
Η Fotoform Group συμμετέχει στην έκθεση και για πρώτη φορά παρουσιάζεται η άποψη του Φωτογραφικού Υποκειμενισμού, προκαλώντας αίσθηση καθώς παρουσιάζονται έργα που έως τότε το ναζιστικό κόμμα τα θεωρούσε εκφυλισμένα και ανεπαρκώς γερμανικά, ναζιστικές απόψεις που επέβαλαν το κλείσιμο της σχολής του Bauhouse το 1933. Οι φωτογράφοι της ομάδας παρουσιάζονται ως επί το πλείστον με αφαιρετική φωτογραφία και απεικονίσεις από την φύση.
Ακολούθησαν οι συμμετοχές στις εκθέσεις του 1951, 1954 και 1958. Στις εκθέσεις αυτές ήταν δεκτό οποιοδήποτε ύφος έκφρασης, από την αφαιρετική φωτογραφία έως το ρεπορτάζ, αρκεί να φέρει την σφραγίδα της ατομικής δημιουργικότητας.
Παρά την ελευθερία στην έκφραση που παρείχαν οι εκθέσεις οι συμμετέχοντες επιμένουν να εμφανίζονται μόνο με αφαιρετική φωτογραφία.
Μετά την έκθεση του 1958 Otto Steinert
θεώρησε ότι το επαναστατικό ύφος της ομάδας είχε γίνει άκαμπτο χωρίς περαιτέρω εξέλιξη και αποχώρησε. Παρέμεινε δάσκαλος φωτογραφίας. Δίδαξε και τελικά έγινε διευθυντής του Staatliche Werkkunstschule (Κρατική Σχολή Καλών Τεχνών) όπου ήδη κατείχε την θέση από το 1952 και παρέμεινε μέχρι τον θάνατό του το 1978. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου δίδαξε και στο Folkwangschule (Γερμανικό Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών) στο Essen (Έσσεν).
To 1958 μετά την αποχώρηση του Steinert, η Fotoform Group διαλύεται.
Η διάλυση της ομάδας δεν σημαίνει την συνειδητή απουσία των απόψεων των μελών της.
Η ελεύθερη δημιουργία και έκφραση όπως ο Φωτογραφικός Υποκειμενισμός έθεσε, απέρριψε τους περιορισμούς στην σύνθεση και το φωτογραφικό μέσο, προσφέροντας μία καταλυτική και διεξοδική επαναξιολόγηση των δυνατοτήτων της φωτογραφίας.
Όλα άρχισαν το 1949 όπου με πρωτοβουλία του Wolfgang Reisewitz ιδρύετε στη Γερμανία η φωτογραφική ομάδα Fotoform (Fotoform Group).
Η ιδέα της ομάδας υποστηρίχθηκε από φωτογράφους που είχαν κουραστεί και ήθελαν να εναντιωθούν στις απαγορεύσεις που υπέβαλε το ναζιστικό καθεστώς, στα χρόνια της κυριαρχίας του, απέναντι στην έκφραση της τέχνης.
Ο Otto Steinert ήταν από τα ιδρυτικά μέλη της ομάδας ο οποίος έθεσε το όνομα Φωτογραφικός Υποκειμενισμός (Subjektive Fotografie) και ουσιαστικά ό άνθρωπος που διαμόρφωσε το πρόγραμμά της και οργάνωνε τις εκθέσεις της.
Otto Steinert - Call - 1950
|
Otto Steinert - 1951
|
Otto Steinert - Não se fuma mais - 1951
|
Η δυναμική που διαμόρφωσε η σχολή του Bouhaus και η Νέας Αντικειμενικότητα, στην διάρκεια του μεσοπολέμου πλαισιωμένη με την ιδέα της απόλυτης ελευθερίας του ανθρώπου ως υπαρξιακή θεώρηση του κόσμου φαίνετε να έχουν θέσει τις βάσεις για την φιλοσοφία του Φωτογραφικού Υποκειμενισμού. Τάση κατά την οποία σημαίνοντας ρόλος είναι η δημιουργικότητα του φωτογράφου αψηφώντας την άρτια τεχνική και τυχόν αισθητικές νόρμες της φωτογραφίας. Η αυτοέκφραση και όχι απαραίτητα η απεικόνιση του εξωτερικού κόσμου.
Άλλα ιδρυτικά μέλη ήταν οι Siegfried Lauterwasser, Ludwig Windstosser, Peter Keetman και Toni Schneiders. Λίγο αργότερα στην ομάδα εντάχθηκαν οι Heinz Hajek-Halke και Christer Christian.
|
Siegfried Lauterwasser
|
Ludwig Windstosser - Four Studies In Abstraction – 1950s
|
|
Peter Keetman - Goutes Miroitantes - 1950
| Christer Christian - Tanger - 1951 |
Toni Schneiders - Ein Tropfen Wasser - 1950
|
Toni Schneiders - Frankfurt - 1951
| |
Heinz Hajek-Halke - 1951 - by Toni Schneiders
|
Heinz Hajek-Halke - Étreinte - 1946
|
Heinz Hajek-Halke - embrace - 1946
|
Το 1950 στην
Κολωνία με πρωτοβουλία του προέδρου της Φωτογραφικής Ομοσπονδίας, Bruno Uhl οργανώνεται η πρώτη έκθεση φωτογραφίας και φωτογραφικού υλικού ‘Photokina’.
Η Fotoform Group συμμετέχει στην έκθεση και για πρώτη φορά παρουσιάζεται η άποψη του Φωτογραφικού Υποκειμενισμού, προκαλώντας αίσθηση καθώς παρουσιάζονται έργα που έως τότε το ναζιστικό κόμμα τα θεωρούσε εκφυλισμένα και ανεπαρκώς γερμανικά, ναζιστικές απόψεις που επέβαλαν το κλείσιμο της σχολής του Bauhouse το 1933. Οι φωτογράφοι της ομάδας παρουσιάζονται ως επί το πλείστον με αφαιρετική φωτογραφία και απεικονίσεις από την φύση.
Ludwig Windstosser - Vintage Works - 1950
|
Peter Keetman - Goutes Miroitantes - 1950
|
Wolfgang Reisewitz - Poutres incendiées - 1950
|
Ακολούθησαν οι συμμετοχές στις εκθέσεις του 1951, 1954 και 1958. Στις εκθέσεις αυτές ήταν δεκτό οποιοδήποτε ύφος έκφρασης, από την αφαιρετική φωτογραφία έως το ρεπορτάζ, αρκεί να φέρει την σφραγίδα της ατομικής δημιουργικότητας.
Παρά την ελευθερία στην έκφραση που παρείχαν οι εκθέσεις οι συμμετέχοντες επιμένουν να εμφανίζονται μόνο με αφαιρετική φωτογραφία.
Christer Christian - Tanger - 1951
|
Arlbergstrass - Austria 1951 - Toni Schneiders
|
Peter Keetman - Îlots de neige - 1958
|
Μετά την έκθεση του 1958 Otto Steinert
θεώρησε ότι το επαναστατικό ύφος της ομάδας είχε γίνει άκαμπτο χωρίς περαιτέρω εξέλιξη και αποχώρησε. Παρέμεινε δάσκαλος φωτογραφίας. Δίδαξε και τελικά έγινε διευθυντής του Staatliche Werkkunstschule (Κρατική Σχολή Καλών Τεχνών) όπου ήδη κατείχε την θέση από το 1952 και παρέμεινε μέχρι τον θάνατό του το 1978. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου δίδαξε και στο Folkwangschule (Γερμανικό Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών) στο Essen (Έσσεν).
To 1958 μετά την αποχώρηση του Steinert, η Fotoform Group διαλύεται.
Η διάλυση της ομάδας δεν σημαίνει την συνειδητή απουσία των απόψεων των μελών της.
Η ελεύθερη δημιουργία και έκφραση όπως ο Φωτογραφικός Υποκειμενισμός έθεσε, απέρριψε τους περιορισμούς στην σύνθεση και το φωτογραφικό μέσο, προσφέροντας μία καταλυτική και διεξοδική επαναξιολόγηση των δυνατοτήτων της φωτογραφίας.
Heinz Hajek-Halke - Sexualnot der Gefangenen - 1926
|
Heinz Hajek-Halke - Marta Astfalck - 1927
|
Heinz Hajek Halke - Nude on sand - c 1930
| Die Prinzessin vom Hinterhof - c1930 - Heinz Hajek-Halke |
Heinz Hajek-Halke - Ripe Fruit – 1930s
|
Heinz Hajek-Halke - Le mauvais épilogue - 1932
|
Heinz Hajek-Halke - In Love - 1936
|
Wolfgang Reisewitz - Rhythmische Montage - 1947
|
Wolfgang Reisewitz - Um homem marcado - 1948
|
Wolfgang Reisewitz - Glockenzug - 1949
|
WINDSTOSSER Ludwig - STAHLROHRE - 1950
|
Ludwig Windstosser - Berbau - 1950s
|
Otto Steinert - Pé de peão - 1950
|
Otto Steinert - Fahles Portrait (Portrait blafard)
|
Otto Steinert und dein subjektiven Fotografie
|
Toni Schneiders - In the Morning before 8 Frankfurt am Main - February 1951
|
Wolfgang Reisewitz - Wir warten ab - 1951
|
Siegfried Lauterwasser - WINTERLICHES FILIGRAN - 1952
|
Christer Christian - Mijas - 1953
|
Peter Keetman - Rear Fenders - 1953
|
Peter Keetman - BMW-Kotflügel - 1956
|
Heinz Hajek-Halke - Autoretrato - 1957-58
|
Ludwig Windstosser - walk at low tide - 1957
|
Toni Schneiders - Weichen - 1957
|
Peter Keetman - Typing - (Double Exposure) c 1958
|
Christer Christian - Barcelona - 1959
|
Christer Christian - Paris - 1962
|
Toni Schneiders - Flood at Lake Skutari, Yugoslavia – 1971
|
Mimis Nena