Φωτογραφικός Υποκειμενισμός (Subjective Photography)

Εμφανίστηκε στην Γερμανία στα τέλη της δεκαετίας του 1940, μετά τον 2o παγκόσμιο πόλεμο, και πολύ γρήγορα διαδόθηκε σε όλη την Ευρώπη.
Όλα άρχισαν το 1949 όπου με πρωτοβουλία του Wolfgang Reisewitz ιδρύετε στη Γερμανία η φωτογραφική ομάδα Fotoform (Fotoform Group).
Otto Steinert - 1968
Η ιδέα της ομάδας υποστηρίχθηκε από φωτογράφους που είχαν κουραστεί και ήθελαν να εναντιωθούν στις απαγορεύσεις που υπέβαλε το ναζιστικό καθεστώς, στα χρόνια της κυριαρχίας του, απέναντι στην έκφραση της τέχνης.
Ο
Otto Steinert
ήταν από τα ιδρυτικά μέλη της ομάδας ο οποίος έθεσε το όνομα Φωτογραφικός Υποκειμενισμός (Subjektive Fotografie) και ουσιαστικά ό άνθρωπος που διαμόρφωσε το πρόγραμμά της και οργάνωνε τις εκθέσεις της.

Call - 1950

Otto Steinert - Call - 1950

Otto Steinert - 1951

Otto Steinert - 1951

Otto Steinert - Não se fuma mais - 1951

Otto Steinert - Não se fuma mais - 1951

Η δυναμική που διαμόρφωσε η σχολή του Bouhaus και η Νέας Αντικειμενικότητα, στην διάρκεια του μεσοπολέμου πλαισιωμένη με την ιδέα της απόλυτης ελευθερίας του ανθρώπου ως υπαρξιακή θεώρηση του κόσμου φαίνετε να έχουν θέσει τις βάσεις για την φιλοσοφία του Φωτογραφικού Υποκειμενισμού. Τάση κατά την οποία σημαίνοντας ρόλος είναι η δημιουργικότητα του φωτογράφου αψηφώντας την άρτια τεχνική και τυχόν αισθητικές νόρμες της φωτογραφίας. Η αυτοέκφραση και όχι απαραίτητα η απεικόνιση του εξωτερικού κόσμου.
Άλλα ιδρυτικά μέλη ήταν οι
Siegfried Lauterwasser
, Ludwig Windstosser,  Peter Keetman και Toni Schneiders. Λίγο αργότερα στην ομάδα εντάχθηκαν οι Heinz Hajek-Halke και Christer Christian.

Siegfried Lauterwasser

Siegfried Lauterwasser

Siegfried Lauterwasser photography

Siegfried Lauterwasser

 

Ludwig Windstosser - Four Studies In Abstraction - 1950s

Ludwig Windstosser - Four Studies In Abstraction – 1950s

Peter Keetman

Peter Keetman

Peter Keetman - Goutes Miroitantes - 1950

Peter Keetman - Goutes Miroitantes - 1950

Christer Christian - Tanger - 1951Christer Christian - Tanger - 1951

Toni Schneiders 1942

Toni Schneiders 1942

Toni Schneiders - Ein Tropfen Wasser - 1950

Toni Schneiders - Ein Tropfen Wasser - 1950

Toni Schneiders - Frankfurt - 1951

Toni Schneiders - Frankfurt - 1951

Heinz Hajek-Halke - 1951 - by Toni Schneiders

Heinz Hajek-Halke - 1951 - by Toni Schneiders

Heinz Hajek-Halke - Étreinte - 1946

Heinz Hajek-Halke - Étreinte - 1946

Heinz Hajek-Halke - embrace - 1946

Heinz Hajek-Halke - embrace - 1946

Το 1950 στην Κολωνία με πρωτοβουλία του προέδρου της Bruno Uhl Φωτογραφικής Ομοσπονδίας, Bruno Uhl οργανώνεται η πρώτη έκθεση φωτογραφίας και φωτογραφικού υλικού ‘Photokina’.
Η Fotoform Group συμμετέχει στην έκθεση και για πρώτη φορά παρουσιάζεται η άποψη του Φωτογραφικού Υποκειμενισμού, προκαλώντας αίσθηση καθώς παρουσιάζονται έργα που έως τότε το ναζιστικό κόμμα τα θεωρούσε εκφυλισμένα και ανεπαρκώς γερμανικά, ναζιστικές απόψεις που επέβαλαν το κλείσιμο της σχολής του
Bauhouse το 1933. Οι φωτογράφοι της ομάδας παρουσιάζονται ως επί το πλείστον με αφαιρετική φωτογραφία και απεικονίσεις από την φύση.

Ludwig Windstosser - Vintage Works - 1950

Ludwig Windstosser - Vintage Works - 1950

Peter Keetman - Goutes Miroitantes - 1950

Peter Keetman - Goutes Miroitantes - 1950

Wolfgang Reisewitz - Poutres incendiées - 1950

Wolfgang Reisewitz - Poutres incendiées - 1950

Ακολούθησαν οι συμμετοχές στις εκθέσεις του 1951, 1954 και 1958. Photokina 1951 - Germany's Economics Minister Ludwig Erhard with Agfa-chief Bruno Uhl Στις εκθέσεις αυτές ήταν δεκτό οποιοδήποτε ύφος έκφρασης, από την αφαιρετική φωτογραφία έως το ρεπορτάζ, αρκεί να φέρει την σφραγίδα της ατομικής δημιουργικότητας.
Παρά την ελευθερία στην έκφραση που παρείχαν οι εκθέσεις οι συμμετέχοντες επιμένουν να εμφανίζονται μόνο με αφαιρετική φωτογραφία.

Christer Christian - Tanger - 1951

Christer Christian - Tanger - 1951

Arlbergstrass - Austria 1951 - Toni Schneiders

Arlbergstrass - Austria 1951 - Toni Schneiders

Peter Keetman - Îlots de neige - 1958

Peter Keetman - Îlots de neige - 1958

Μετά την έκθεση του 1958 Otto Steinert θεώρησε ότι το επαναστατικό ύφος της ομάδας είχε γίνει άκαμπτο χωρίς περαιτέρω εξέλιξη και αποχώρησε. Staatliche Werkkunstschule 1959 Παρέμεινε δάσκαλος φωτογραφίας. Δίδαξε και τελικά έγινε διευθυντής του Staatliche Werkkunstschule (Κρατική Σχολή Καλών Τεχνών) όπου ήδη κατείχε την θέση από το 1952 και παρέμεινε μέχρι τον θάνατό του το 1978. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου δίδαξε και στο  Folkwangschule (Γερμανικό Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών) στο Essen (Έσσεν). Folkwang University in Essen
To 1958 μετά την αποχώρηση του Steinert, η Fotoform Group διαλύεται.
Η διάλυση της ομάδας δεν σημαίνει την συνειδητή απουσία των απόψεων των μελών της.
Η ελεύθερη δημιουργία και έκφραση όπως ο Φωτογραφικός Υποκειμενισμός έθεσε, απέρριψε τους περιορισμούς στην σύνθεση και το φωτογραφικό μέσο, προσφέροντας μία καταλυτική και διεξοδική επαναξιολόγηση των δυνατοτήτων της φωτογραφίας.

Heinz Hajek-Halke - Sexualnot der Gefangenen - 1926

Heinz Hajek-Halke - Sexualnot der Gefangenen - 1926

Heinz Hajek-Halke - Marta Astfalck - 1927

Heinz Hajek-Halke - Marta Astfalck - 1927

Heinz Hajek Halke - Nude on sand - c 1930

Heinz Hajek Halke - Nude on sand - c 1930

Die Prinzessin vom Hinterhof - c1930 - Heinz Hajek-HalkeDie Prinzessin vom Hinterhof - c1930 - Heinz Hajek-Halke
Heinz Hajek-Halke - Ripe Fruit - 1930s

Heinz Hajek-Halke - Ripe Fruit – 1930s

Heinz Hajek-Halke - Le mauvais épilogue - 1932

Heinz Hajek-Halke - Le mauvais épilogue - 1932

Heinz Hajek-Halke - In Love - 1936

Heinz Hajek-Halke - In Love - 1936

Wolfgang Reisewitz  - Rhythmische Montage - 1947

Wolfgang Reisewitz  - Rhythmische Montage - 1947

Wolfgang Reisewitz - Um homem marcado - 1948

Wolfgang Reisewitz - Um homem marcado - 1948

Wolfgang Reisewitz  - Glockenzug - 1949

Wolfgang Reisewitz  - Glockenzug - 1949

WINDSTOSSER Ludwig - STAHLROHRE - 1950

WINDSTOSSER Ludwig - STAHLROHRE - 1950

Ludwig Windstosser - Berbau - 1950s

Ludwig Windstosser - Berbau - 1950s

Otto Steinert - Pé de peão - 1950

Otto Steinert - Pé de peão - 1950

Otto Steinert - Fahles Portrait (Portrait blafard)

Otto Steinert - Fahles Portrait (Portrait blafard)

Otto Steinert und dein subjektiven Fotografie

Otto Steinert und dein subjektiven Fotografie

Toni Schneiders - In the Morning before 8 Frankfurt am Main - February 1951

Toni Schneiders - In the Morning before 8 Frankfurt am Main - February 1951

Wolfgang Reisewitz  - Wir warten ab - 1951

Wolfgang Reisewitz  - Wir warten ab - 1951

Siegfried Lauterwasser - WINTERLICHES FILIGRAN - 1952

Siegfried Lauterwasser - WINTERLICHES FILIGRAN - 1952

Christer Christian - Mijas - 1953

Christer Christian - Mijas - 1953

Peter Keetman - Rear Fenders - 1953

Peter Keetman - Rear Fenders - 1953

Peter Keetman - BMW-Kotflügel - 1956

Peter Keetman - BMW-Kotflügel - 1956

Heinz Hajek-Halke - Autoretrato - 1957-58

Heinz Hajek-Halke - Autoretrato - 1957-58

Ludwig Windstosser - walk at low tide - 1957

Ludwig Windstosser - walk at low tide - 1957

Toni Schneiders - Weichen - 1957

Toni Schneiders - Weichen - 1957

Peter Keetman - Typing - (Double Exposure) c 1958

Peter Keetman - Typing - (Double Exposure) c 1958

Christer Christian - Barcelona - 1959

Christer Christian - Barcelona - 1959

Christer Christian - Paris - 1962

Christer Christian - Paris - 1962

Toni Schneiders - Flood at Lake Skutari, Yugoslavia - 1971

Toni Schneiders - Flood at Lake Skutari, Yugoslavia – 1971


Η Έκφραση

Προηγούμενη Έκφραση

Στην ενότητα‘Η Έκφραση’ αναφερόμαστε σε σκέψεις και ιδέες που επηρέασαν το φωτογραφικό μέσο και την έκφραση της φωτογραφίας. Οι αναφορές δεν σηματοδοτούν οπωσδήποτε παραδείγματα προς αντιγραφή.
Δεν αντιγράφουμε παρά μόνο ως άσκηση.
Συμβουλευόμαστε την εμπειρία του χρόνου.

Φωτογραφία είναι το μάτι του φωτογράφου, η ενστικτώδης σύλληψη του χρόνου. Το ένστικτο μιας στιγμής που η φωτογραφία την εγκλωβίζει για να μεταφέρει στον θεατή μια νέα πραγματικότητα. Φιλοσοφικές απόψεις και ατέλειωτες συζητήσεις. Απόψεις και εκφράσεις, μέσα από την πνευματική ενέργεια των δημιουργών, τις γνώσεις τους, που απέκτησαν από την συνεχή άσκήση και παιδεία, από την συσσωρευμένη, μέσα τους, ιστορική και κοινωνική συνείδηση.

Η φωτογραφία ως τέχνη είναι η γυμνή ψυχή με την ειλικρίνεια της αυθόρμητης σκέψης.

Ο φωτογράφος γίνεται καλλιτέχνης όταν απαλλάσσεται από τις έτοιμες ιδέες και επεξεργάζεται την δική του, δομημένη άποψη για τις εικόνες.
Η φωτογραφία εξελίσσεται σε έργο τέχνης όταν το θέμα της συνυπάρχει αρμονικά με την φόρμα, με ένα στυλ, με τα χρώματα με έναν εμφανή αισθησιασμό.

Η Φωτογραφία ως σύνθετη τέχνη διεγείρει, όταν αποδεσμεύεται από το θέμα.