Θεωρείται το πρώτο καλλιτεχνικό κίνημα στην ιστορία της φωτογραφίας. Πιστός οπαδός και πρωτεργάτης αυτής της τάσης ήταν ο Henry Peach Robinson. Το βιβλίο που εξέδωσε ‘Pictorial effect in photography – Η ζωγραφική εντύπωση στην φωτογραφία’ το 1869 και μεταφράστικε σε αρκετές γλώσσες και σε πολλαπλές εκδόσεις, άσκησε μεγάλη επίδραση στις ήδη αναπτυσσόμενες από το 1853 Φωτογραφική Εταιρεία στο Λονδίνο και το 1854 Φωτογραφική Εταιρεία στο Παρίσι, όπου συμμετείχαν επαγγελματίες και ερασιτέχνες φωτογράφοι.
Henry Peach Robinson - Summer Evening - 1880
|
Henry Peach Robinson - Sleep
|
Henry Peach Robinson - The Stream in Summer
|
Henry Peach Robinson 1858
|
Η αναπτυσσόμενη τάση ήταν δημιουργία φωτογραφιών που θα έμοιαζαν περισσότερο με έργα τέχνης, χρησιμοποιώντας κυρίως την μέθοδο των πολλαπλών αρνητικών για τη δημιουργία συνθέσεων ή πολύπλοκων θεμάτων, έτσι ώστε η φωτογραφία να είναι τόσο δημιουργική όσο και η ζωγραφική.
Pictorial σημαίνει Εικονογραφία.
Το αποτέλεσμα αυτό ήταν ανασταλτικό για την καθιέρωση της φωτογραφίας ως αυτόνομη τέχνη, γιατί όσο οι φωτογράφοι υποστήριζαν ότι η φωτογραφία για να είναι τέχνη έπρεπε να μιμείται τη ζωγραφική, οι κριτικοί δίσταζαν να δεχθούν το νέο μέσο ως ανεξάρτητο αισθητικό είδος.
Το 1880 υπάρχει μια μετατόπιση καλλιτεχνών από τον ρομαντισμό στον ιμπρεσιονισμό.
Πρωτοπόροι φωτογράφοι και εικαστικοί ασχολούνται με την καλλιτεχνική φωτογραφία ως μέσω έκφρασης. Η φωτογραφική εικόνα δεν είναι πιστή αντιγραφή του κόσμου διότι δεν είναι εσκεμμένα απόλυτα εστιασμένη. Δεν χρησιμοποιούνται οξείς φακοί, δημιουργούνται θαμπές εικόνες, πιστεύοντας στη συγκίνηση που δίνει η ατμόσφαιρα και το φώς.
Γνωστότερος εκφραστής αυτής της τεχνικής είναι ο George Davison, ο οποίος αργότερα δημιουργεί την καλλιτεχνική ομάδα (Linked Ring).
Pictorial σημαίνει Εικονογραφία.
Το αποτέλεσμα αυτό ήταν ανασταλτικό για την καθιέρωση της φωτογραφίας ως αυτόνομη τέχνη, γιατί όσο οι φωτογράφοι υποστήριζαν ότι η φωτογραφία για να είναι τέχνη έπρεπε να μιμείται τη ζωγραφική, οι κριτικοί δίσταζαν να δεχθούν το νέο μέσο ως ανεξάρτητο αισθητικό είδος.
Το 1880 υπάρχει μια μετατόπιση καλλιτεχνών από τον ρομαντισμό στον ιμπρεσιονισμό.
Πρωτοπόροι φωτογράφοι και εικαστικοί ασχολούνται με την καλλιτεχνική φωτογραφία ως μέσω έκφρασης. Η φωτογραφική εικόνα δεν είναι πιστή αντιγραφή του κόσμου διότι δεν είναι εσκεμμένα απόλυτα εστιασμένη. Δεν χρησιμοποιούνται οξείς φακοί, δημιουργούνται θαμπές εικόνες, πιστεύοντας στη συγκίνηση που δίνει η ατμόσφαιρα και το φώς.
Γνωστότερος εκφραστής αυτής της τεχνικής είναι ο George Davison, ο οποίος αργότερα δημιουργεί την καλλιτεχνική ομάδα (Linked Ring).
A Thames locker - George Davinson - 1907 |
George Davison - Village Under the Southdowns 1905
|
Οι πικτοριαλιστές φωτογράφοι στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα προχώρησαν σε ετήσιες εκδόσεις ‘Programs of the Year’.
Σημαντικότεροι είναι ο Robert Demachy (1859 - 1936) με τις πικτοριαλιστικές εικόνες του,
Σημαντικότεροι είναι ο Robert Demachy (1859 - 1936) με τις πικτοριαλιστικές εικόνες του,
και ο Σουηδός δραματουργός August Strindberg (1842 - 1912) που πειραματίστηκε στην δημιουργία εικόνων χωρίς φακό.
Πότε γεννιέται μία φωτογραφία, την στιγμή της λήψης ή της εκτύπωσης; Ερώτημα που δύσκολα απαντάτε διότι το μάτι του φωτογράφου είναι παρών και στις δύο στιγμές. Αναφέρουμε την σπουδαία Αμερικανίδα φωτογράφο Gertrude Käsebier (1852–1934). Μετά την εμφάνιση της γυάλινης πλάκας με το όνομα ‘The Manger’ (Η Φάτνη), που βρέθηκε στα αρχεία της θα παρατηρήσουμε ότι έκανε μία πραγματικά όμορφη λήψη αλλά στην εκτύπωση διαμόρφωσε το ιδεατό κατά την δική της συναισθηματική προσέγγιση.
Gertrude Käsebier - The Manger - c 1899 the original
|
Gertrude Käsebier - The Manger - c 1899
|
Το Πικτοριαλιστικό κίνημα αναζωπύρωσε τις συζητήσεις γύρω από την αισθητική φύση της φωτογραφίας και αύξησε τις γνώσεις για τις χρηστικές ιδιότητες του μέσου.
Οι πειραματισμοί των Πικτοριαλιστών δημιούργησαν την βάση για τις μετέπειτα καλλιτεχνικές αναζητήσεις των φωτογράφων.
Gertrude Käsebier - Crystal Gazer
|
Gertrude Käsebier - Dorothy - c 1900
|
Alfred Steiglitz, Winter on Fifth Avenue, 1892 |
Gertrude Käsebier - The Clarence White Family - c 1913
|
Clarence H. White by Margaret Watkins, 1923 |
Clarence H. White, Nude Study, 1909 |
Heinrich Kühn, Miss Mary and Edeltrude Lying in the Grass, ca. 1910, | J Richon, France, postcard 1900 |
Marsh 1901, Imogen Cunningham | Paul Mejat, France, postcard, C1910 |
Πικτοριαλισμός - Alfred Stieglitz, Gossip—Katwyk, 1894 (published in Camera Work 1905) | Πικτοριαλισμός - Margrethe Mather, Florence Deshon, 1921 |
Mimis Nena