Με την εφεύρεση της φωτογραφίας (1839) ξεκινάει και η επιθυμία για φωτογράφιση κινούμενων θεμάτων. Η μακράς διάρκειας έκθεσης της φωτογραφικής πλάκας στο φως δεν επιτρέπει τέτοιου είδους φωτογραφίσεις.
Από το 1860 υπάρχουν κάποιες φωτογραφίες που προσπαθούν να καταγράψουν αργές κινήσεις ενός ανθρώπου, ενός κάρου ή ενός θαλασσινού τοπίου με κύματα. Τέτοιου είδους λήψη προϋπαίθεται την μεγάλη απόσταση της φωτογραφικής μηχανής από το κινούμενο θέμα, με αποτέλεσμα το κύριο θέμα να εμφανίζεται αισθητά μικρότερο, άρα μειωμένης σημασίας.
Οι πρώτες πετυχημένες φωτογραφίες κινούμενων θεμάτων έγιναν στην Αμερική το 1878, από τον Άγγλο Eadward Muybridge (1830 - 1904).
Η γνωριμία του με τον κυβερνήτη της Καλιφόρνια (California), Λίλαντ Στάνφορντ (Leland Stanford), το 1872 θα σηματοδοτήσει την έναρξη μίας νέας εποχής για την φωτογραφία και για την αντίληψη της κίνησης. Θα θέσει τις βάσης της ‘Χρονοφωτογραφίας’
Ο Leland Stanford, σε αντιπαράθεση με την γενική αντίληψη, θα επιμείνει και τελικά θα στοιχηματίσει ότι ο καλπασμός του αλόγου προϋποθέτει την κατ’ επανάληψη αιώρησή του. Το άλογο κάποιες στιγμές βρίσκεται εξ ολοκλήρου στον αέρα. Για να έχει μία απόδειξη στα χέρια του ζητάει από τον, φίλο του, Muybridge να το φωτογραφίσει. Σαφώς η απάντηση που πήρε ήταν ότι αυτό είναι τεχνικά αδύνατο, διότι οι χρόνοι έκθεσης της εποχής ήταν αρκετά μεγάλοι για να παγώσουν μία γρήγορη κίνηση. Εκτός αυτού, ποια θα ήταν η στιγμή που πρέπει αποτυπωθεί εφ’ όσον δεν είναι ορατή στην ανθρώπινη αντίληψη.
Η επιμονή του Στάνφορντ, τελικά πείθει τον Muybridge να προσπαθήσει.
Σκηνοθέτησε μία λευκή διαδρομή με λευκά σεντόνια και λευκό διάδρομο ώστε να ακτινοβολεί περισσότερο φως και δημιούργησε μία πατέντα για την κίνηση του κλείστρου με μεγαλύτερη ταχύτητα.
Οι προσπάθειές του αποτυγχάνουν και διακόπτονται διότι σε κατάσταση εμβρασμού ψυχής δολοφονεί τον εραστή της συζύγου του και πατέρα του παιδιού του. Δικάζεται, αθωώνεται, απομακρύνεται στην κεντρική Αμερική και θα επιστρέψει στο Σαν Φρανσίσκο (San Francisco) το 1878 για να συνεχίσει τις προσπάθειες αποτύπωσης της κίνησης του αλόγου.
Αυτή την φορά σκηνοθετεί μία ευθεία τοποθετώντας 24 φωτογραφικές μηχανές και 24 φωτογράφους κατά μήκος της διαδρομής. Ο κάθε φωτογράφος θα αποτύπωνε την κίνηση του αλόγου όταν αυτό θα πέρναγε από μπροστά του. Ε! κάποιος θα αποτύπωνε το άλογο να αιωρείται αν αυτό ήταν αλήθεια. Και ήταν. Η αιώρηση του αλόγου ήταν πραγματικότητα.
Η έως τότε άποψη της εποχής και ιδίως των ζωγράφων που ήθελαν το άλογο όταν καλπάζει να πατά με τα δύο τουλάχιστον πόδια του στη γη, ανατρέπεται.
Ο Muybridge συνεχίζει την μέθοδο των πολλαπλών φωτογραφικών μηχανών, χρησιμοποιώντας 12 έως και 36 κάμερες, για να καταγράψει την κίνηση αθλητών και ζώων.
Εκτυπώνει και τοποθετεί τις φωτογραφίες εν σειρά. Κατορθώνει έτσι να αναδείξει το μεγαλείο της κίνησης.
Ο θεατής τώρα μπορεί να παρατηρήσει λεπτομέρειες που πριν του ήταν πολύ δύσκολο έως αδύνατο.
Η μέθοδός του ονομάστηκε ‘Χρονοφωτογραφία’.
Από το 1860 υπάρχουν κάποιες φωτογραφίες που προσπαθούν να καταγράψουν αργές κινήσεις ενός ανθρώπου, ενός κάρου ή ενός θαλασσινού τοπίου με κύματα. Τέτοιου είδους λήψη προϋπαίθεται την μεγάλη απόσταση της φωτογραφικής μηχανής από το κινούμενο θέμα, με αποτέλεσμα το κύριο θέμα να εμφανίζεται αισθητά μικρότερο, άρα μειωμένης σημασίας.
Οι πρώτες πετυχημένες φωτογραφίες κινούμενων θεμάτων έγιναν στην Αμερική το 1878, από τον Άγγλο Eadward Muybridge (1830 - 1904).
Η γνωριμία του με τον κυβερνήτη της Καλιφόρνια (California), Λίλαντ Στάνφορντ (Leland Stanford), το 1872 θα σηματοδοτήσει την έναρξη μίας νέας εποχής για την φωτογραφία και για την αντίληψη της κίνησης. Θα θέσει τις βάσης της ‘Χρονοφωτογραφίας’
Ο Leland Stanford, σε αντιπαράθεση με την γενική αντίληψη, θα επιμείνει και τελικά θα στοιχηματίσει ότι ο καλπασμός του αλόγου προϋποθέτει την κατ’ επανάληψη αιώρησή του. Το άλογο κάποιες στιγμές βρίσκεται εξ ολοκλήρου στον αέρα. Για να έχει μία απόδειξη στα χέρια του ζητάει από τον, φίλο του, Muybridge να το φωτογραφίσει. Σαφώς η απάντηση που πήρε ήταν ότι αυτό είναι τεχνικά αδύνατο, διότι οι χρόνοι έκθεσης της εποχής ήταν αρκετά μεγάλοι για να παγώσουν μία γρήγορη κίνηση. Εκτός αυτού, ποια θα ήταν η στιγμή που πρέπει αποτυπωθεί εφ’ όσον δεν είναι ορατή στην ανθρώπινη αντίληψη.
Η επιμονή του Στάνφορντ, τελικά πείθει τον Muybridge να προσπαθήσει.
Σκηνοθέτησε μία λευκή διαδρομή με λευκά σεντόνια και λευκό διάδρομο ώστε να ακτινοβολεί περισσότερο φως και δημιούργησε μία πατέντα για την κίνηση του κλείστρου με μεγαλύτερη ταχύτητα.
Οι προσπάθειές του αποτυγχάνουν και διακόπτονται διότι σε κατάσταση εμβρασμού ψυχής δολοφονεί τον εραστή της συζύγου του και πατέρα του παιδιού του. Δικάζεται, αθωώνεται, απομακρύνεται στην κεντρική Αμερική και θα επιστρέψει στο Σαν Φρανσίσκο (San Francisco) το 1878 για να συνεχίσει τις προσπάθειες αποτύπωσης της κίνησης του αλόγου.
Αυτή την φορά σκηνοθετεί μία ευθεία τοποθετώντας 24 φωτογραφικές μηχανές και 24 φωτογράφους κατά μήκος της διαδρομής. Ο κάθε φωτογράφος θα αποτύπωνε την κίνηση του αλόγου όταν αυτό θα πέρναγε από μπροστά του. Ε! κάποιος θα αποτύπωνε το άλογο να αιωρείται αν αυτό ήταν αλήθεια. Και ήταν. Η αιώρηση του αλόγου ήταν πραγματικότητα.
Η έως τότε άποψη της εποχής και ιδίως των ζωγράφων που ήθελαν το άλογο όταν καλπάζει να πατά με τα δύο τουλάχιστον πόδια του στη γη, ανατρέπεται.
Ο Muybridge συνεχίζει την μέθοδο των πολλαπλών φωτογραφικών μηχανών, χρησιμοποιώντας 12 έως και 36 κάμερες, για να καταγράψει την κίνηση αθλητών και ζώων.
Εκτυπώνει και τοποθετεί τις φωτογραφίες εν σειρά. Κατορθώνει έτσι να αναδείξει το μεγαλείο της κίνησης.
Ο θεατής τώρα μπορεί να παρατηρήσει λεπτομέρειες που πριν του ήταν πολύ δύσκολο έως αδύνατο.
Η μέθοδός του ονομάστηκε ‘Χρονοφωτογραφία’.
Eadweard Muybridge - Athletes Walking High Leap | Eadweard Muybridge - Horses in Motion |
Eadweard Muybridge - Motion Study | The Horse in Motion - Eadweard Muybridge |
Το 1887 εκδίδει το βιβλίο ‘Η κίνηση των ζώων’ που περιλαμβάνει 781 σπουδές πάνω στην κίνηση και αποτελεί την πιο αναλυτική μελέτη στο είδος του μέχρι σήμερα.
Μετά τον Muybridge ο Γάλλος φυσιολόγος Etienne Marey (1830 - 1904) θα αναλύσει, το 1882, την κίνηση πουλιών και ανθρώπων με την μέθοδο του χρονοφωτογράφου. Ο χρονοφωτογράφος είναι κατασκευή του ίδιου του Marey, έχει την ικανότητα να κάνει 12 λήψεις ανά λεπτό και βασίζεται στο εύκαμπτο φιλμ του George Eastman (Kodak) που μόλις έχει εμφανιστεί στην αγορά. Οι φωτογραφίες αυτού του είδους θα ονομαστούν χρονοφωτογραφίες.
Μετά τον Muybridge ο Γάλλος φυσιολόγος Etienne Marey (1830 - 1904) θα αναλύσει, το 1882, την κίνηση πουλιών και ανθρώπων με την μέθοδο του χρονοφωτογράφου. Ο χρονοφωτογράφος είναι κατασκευή του ίδιου του Marey, έχει την ικανότητα να κάνει 12 λήψεις ανά λεπτό και βασίζεται στο εύκαμπτο φιλμ του George Eastman (Kodak) που μόλις έχει εμφανιστεί στην αγορά. Οι φωτογραφίες αυτού του είδους θα ονομαστούν χρονοφωτογραφίες.
Étienne-Jules Marey |
Étienne-Jules Marey |
Το 1879 ο Eadweard Muybridge κατασκευάζει το zoopraxiscope (ζωωκινητοσκόπειο). Θεωρείτε ο πρώτος κινηματογραφικός προβολέας καθώς καταφέρνει να προβάλει τις φωτογραφίες του σε συνέχεια, στην όψη ενός τοίχου δίνοντας έτσι πραγματικά την αίσθηση της κίνησης. Η λειτουργία του βασιζόταν σε έναν γυάλινο δίσκο, στην περιφέρεια του οποίου υπήρχαν ζωγραφισμένες οι φωτογραφίες. Καθώς ο δίσκος γύριζε τα σκίτσα των φωτογραφιών περνούσαν διαδοχικά μπροστά από μία δέσμη φωτός, με αποτέλεσμα το ίχνος τους να προβάλλεται στον απέναντι τοίχο. Το 1892 – 94 τελειοποιεί την μέθοδό του τοποθετώντας τα περιγράμματα των φωτογραφιών του επιχρωματισμένα με το χέρι.
Muybridge - Zoopraxiscope
|
Zoopraxiscope
|
Zoopraxiscope Disc
|
Zoopraxiscope Disc
|
Η αισθητική αξία των φωτογραφιών των Muybridge και Marey δεν είναι σημαντική. Με την χρονοφωτογραφία όμως κατόρθωσαν να συγκρατήσουν ένα κομμάτι από την συνεχή κίνηση της ζωής, κάτι που ως τότε δεν ήταν δυνατό και που είναι τόσο διαφορετικό από την έννοια της χρονικής στιγμής στην ζωγραφική.
Η χρονοφωτογραφία βοήθησε ώστε να ξεπεραστούν τα φυσικά όρια της όρασης και έδωσε την εμπειρία μιας συνεχώς μεταβαλλόμενης πραγματικότητας που συγκρατείται κομμάτι κομμάτι από την φωτογραφική στιγμή.
Η Χρονοφωτογραφία θεωρείτε ο πρόδρομος του κινηματογράφου.
Η χρονοφωτογραφία βοήθησε ώστε να ξεπεραστούν τα φυσικά όρια της όρασης και έδωσε την εμπειρία μιας συνεχώς μεταβαλλόμενης πραγματικότητας που συγκρατείται κομμάτι κομμάτι από την φωτογραφική στιγμή.
Η Χρονοφωτογραφία θεωρείτε ο πρόδρομος του κινηματογράφου.
E.J. Marey - Cyclist
|
Étienne Jules Marey
|
George Demeny and tienne Jules Marey
|
Étienne Jules Marey
|
Étienne Jules Marey
|
Étienne Jules Marey
|
Étienne Jules Marey
|
Étienne Jules Marey
|
Étienne Jules Marey
|
Étienne Jules Marey
|
Mimis Nena