Χρονοφωτογραφία (Chronophotography)

Με την εφεύρεση της φωτογραφίας (1839) ξεκινάει και η επιθυμία για φωτογράφιση κινούμενων θεμάτων. Η μακράς διάρκειας έκθεσης της φωτογραφικής πλάκας στο φως δεν επιτρέπει τέτοιου είδους φωτογραφίσεις.
Από το 1860 υπάρχουν κάποιες φωτογραφίες που προσπαθούν να καταγράψουν αργές κινήσεις ενός ανθρώπου, ενός κάρου ή ενός θαλασσινού τοπίου με κύματα. Τέτοιου είδους λήψη προϋπαίθεται την μεγάλη απόσταση της φωτογραφικής μηχανής από το κινούμενο θέμα, με αποτέλεσμα το κύριο θέμα να εμφανίζεται αισθητά μικρότερο, άρα μειωμένης σημασίας.
Eadweard Muybridge Οι πρώτες πετυχημένες φωτογραφίες κινούμενων θεμάτων έγιναν στην Αμερική το 1878, από τον Άγγλο Eadward Muybridge (1830 - 1904).
Η γνωριμία του με τον κυβερνήτη της Καλιφόρνια (California), Λίλαντ Στάνφορντ (Leland Stanford), το 1872 θα σηματοδοτήσει την έναρξη μίας νέας εποχής για την φωτογραφία και για την αντίληψη της κίνησης. Θα θέσει τις βάσης της ‘Χρονοφωτογραφίας’
Ο Leland Stanford, σε αντιπαράθεση με την γενική αντίληψη, θα επιμείνει και τελικά θα στοιχηματίσει ότι ο καλπασμός του αλόγου προϋποθέτει την κατ’ επανάληψη αιώρησή του. Το άλογο κάποιες στιγμές βρίσκεται εξ ολοκλήρου στον αέρα. Για να έχει μία απόδειξη στα χέρια του ζητάει από τον, φίλο του, Muybridge να το φωτογραφίσει. Σαφώς η απάντηση που πήρε ήταν ότι αυτό είναι τεχνικά αδύνατο, διότι οι χρόνοι έκθεσης της εποχής ήταν αρκετά μεγάλοι για να παγώσουν μία γρήγορη κίνηση. Εκτός αυτού, ποια θα ήταν η στιγμή που πρέπει αποτυπωθεί εφ’ όσον δεν είναι ορατή στην ανθρώπινη αντίληψη.
Η επιμονή του Στάνφορντ, τελικά πείθει τον Muybridge να προσπαθήσει.
Σκηνοθέτησε μία λευκή διαδρομή με λευκά σεντόνια και λευκό διάδρομο ώστε να ακτινοβολεί περισσότερο φως και δημιούργησε μία πατέντα για την κίνηση του κλείστρου με μεγαλύτερη ταχύτητα.
Οι προσπάθειές του αποτυγχάνουν και διακόπτονται διότι σε κατάσταση εμβρασμού ψυχής δολοφονεί τον εραστή της συζύγου του και πατέρα του παιδιού του. Δικάζεται, αθωώνεται, απομακρύνεται στην κεντρική Αμερική και θα επιστρέψει στο Σαν Φρανσίσκο (San Francisco) το 1878 για να συνεχίσει τις προσπάθειες αποτύπωσης της κίνησης του αλόγου.
Αυτή την φορά σκηνοθετεί μία ευθεία τοποθετώντας 24 φωτογραφικές μηχανές και 24 φωτογράφους κατά μήκος της διαδρομής. Ο κάθε φωτογράφος θα αποτύπωνε την κίνηση του αλόγου όταν αυτό θα πέρναγε από μπροστά του. Ε! κάποιος θα αποτύπωνε το άλογο να αιωρείται αν αυτό ήταν αλήθεια. Και ήταν. Η αιώρηση του αλόγου ήταν πραγματικότητα.
Η έως τότε άποψη της εποχής και ιδίως των ζωγράφων που ήθελαν το άλογο όταν καλπάζει να πατά με τα δύο τουλάχιστον πόδια του στη γη, ανατρέπεται.
Ο Muybridge συνεχίζει την μέθοδο των πολλαπλών φωτογραφικών μηχανών, χρησιμοποιώντας 12 έως και 36 κάμερες, για να καταγράψει την κίνηση αθλητών και ζώων.
Εκτυπώνει και τοποθετεί τις φωτογραφίες εν σειρά. Κατορθώνει έτσι να αναδείξει το μεγαλείο της κίνησης.
Ο θεατής τώρα μπορεί να παρατηρήσει λεπτομέρειες που πριν του ήταν πολύ δύσκολο έως αδύνατο.
Η μέθοδός του ονομάστηκε ‘Χρονοφωτογραφία’.

Eadweard Muybridge - Athletes Walking High LeapEadweard Muybridge - Athletes Walking High Leap Eadweard Muybridge - Horses in MotionEadweard Muybridge - Horses in Motion
Eadweard Muybridge - Motion StudyEadweard Muybridge - Motion Study The Horse in Motion - Eadweard MuybridgeThe Horse in Motion - Eadweard Muybridge
Το 1887 εκδίδει το βιβλίο ‘Η κίνηση των ζώων’ που περιλαμβάνει 781 σπουδές πάνω στην κίνηση και αποτελεί την πιο αναλυτική μελέτη στο είδος του μέχρι σήμερα.
Μετά τον Muybridge ο Γάλλος φυσιολόγος Etienne Marey (1830 - 1904)Etienne Marey 1850 θα αναλύσει, το 1882, την κίνηση πουλιών και ανθρώπων με την μέθοδο του χρονοφωτογράφου. Ο χρονοφωτογράφος είναι κατασκευή του ίδιου του Marey, έχει την ικανότητα να κάνει 12 λήψεις ανά λεπτό και βασίζεται στο εύκαμπτο φιλμ του George Eastman (Kodak) που μόλις έχει εμφανιστεί στην αγορά. Οι φωτογραφίες αυτού του είδους θα ονομαστούν χρονοφωτογραφίες.
marey1

Étienne-Jules Marey

marey3

Étienne-Jules Marey

Zoopraxiscope 02
Το 1879 ο Eadweard Muybridge κατασκευάζει το zoopraxiscope (ζωωκινητοσκόπειο).  Θεωρείτε ο πρώτος κινηματογραφικός προβολέας καθώς καταφέρνει να προβάλει τις φωτογραφίες του σε συνέχεια, στην όψη ενός τοίχου δίνοντας έτσι πραγματικά την αίσθηση της κίνησης. Η λειτουργία του βασιζόταν σε έναν γυάλινο δίσκο, στην περιφέρεια του οποίου υπήρχαν ζωγραφισμένες οι φωτογραφίες.  Καθώς ο δίσκος γύριζε τα σκίτσα των φωτογραφιών περνούσαν Zoopraxiscope-Disc-01διαδοχικά μπροστά από μία δέσμη φωτός, με αποτέλεσμα το ίχνος τους να προβάλλεται στον απέναντι τοίχο. Το 1892 – 94 τελειοποιεί την μέθοδό του τοποθετώντας τα περιγράμματα των φωτογραφιών του επιχρωματισμένα με το χέρι.
Muybridge Zoopraxiscope
Muybridge - Zoopraxiscope
Zoopraxiscope 01
Zoopraxiscope
Zoopraxiscope-Disc-02
Zoopraxiscope Disc
Zoopraxiscope-Disc-1893
Zoopraxiscope Disc
Η αισθητική αξία των φωτογραφιών των Muybridge και Marey δεν είναι σημαντική. Με την χρονοφωτογραφία όμως κατόρθωσαν να συγκρατήσουν ένα κομμάτι από την συνεχή κίνηση της ζωής, κάτι που ως τότε δεν ήταν δυνατό και που είναι τόσο διαφορετικό από την έννοια της χρονικής στιγμής στην ζωγραφική.
Η χρονοφωτογραφία βοήθησε ώστε να ξεπεραστούν τα φυσικά όρια της όρασης και έδωσε την εμπειρία μιας συνεχώς μεταβαλλόμενης πραγματικότητας που συγκρατείται κομμάτι κομμάτι από την φωτογραφική στιγμή.
Η Χρονοφωτογραφία θεωρείτε ο πρόδρομος του κινηματογράφου.

E.J.  Marey - Cyclist
E.J.  Marey - Cyclist
Étienne-Jules Marey
Étienne Jules Marey
George Demeny and tienne-Jules Marey
George Demeny and tienne Jules Marey
marey8
Étienne Jules Marey
marey4
Étienne Jules Marey
marey5
Étienne Jules Marey
marey6
Étienne Jules Marey
marey7
Étienne Jules Marey
marey9
Étienne Jules Marey
marey10
Étienne Jules Marey

Mimis Nena


Στην ενότητα‘Η Έκφραση’ αναφερόμαστε σε σκέψεις και ιδέες που επηρέασαν το φωτογραφικό μέσο και την έκφραση της φωτογραφίας. Οι αναφορές δεν σηματοδοτούν οπωσδήποτε παραδείγματα προς αντιγραφή.
Δεν αντιγράφουμε παρά μόνο ως άσκηση.
Συμβουλευόμαστε την εμπειρία του χρόνου.

Φωτογραφία είναι το μάτι του φωτογράφου, η ενστικτώδης σύλληψη του χρόνου. Το ένστικτο μιας στιγμής, όπου η φωτογραφία εγκλωβίζει το αντικείμενο, για να μεταφέρει στον θεατή το υποκείμενο, μια νέα πραγματικότητα.
Ο φωτογράφος βυθίζεται στην νέα πραγματικότητα για να συναντήσει το φανταστικό (εικαστικό).
Φιλοσοφικές απόψεις και ατέλειωτες συζητήσεις. Απόψεις και εκφράσεις, μέσα από την πνευματική ενέργεια των δημιουργών, τις γνώσεις τους, που απέκτησαν από την συνεχή άσκηση και παιδεία, από την συσσωρευμένη, μέσα τους, ιστορική και κοινωνική συνείδηση.
Η τέχνη της φωτογραφίας υπακούει σε περιορισμούς, προσπαθεί, πειραματίζεται, κάνει λάθος, επιμένει, αξιοποιώντας το φως, αναλογικά ή ψηφιακά. Η Θεωρία δεν προηγείται της πρακτικής... η θεωρία δημιουργείται από την πρακτική.
Δημιουργικότητα στη φωτογραφία είναι η εκγύμναση και όξυνση του οπτικού μας αισθητηρίου, η διαρκής καλλιέργεια και ευαισθητοποίηση της ματιάς μας.
Η φωτογραφία δεν είναι κάτι το δεδομένο. Είναι συνεχής διαπραγμάτευση ανάμεσα στον φωτογράφο και το μέσο του, ανάμεσα στο εφικτό και το ανέφικτο.

Φωτογραφία είναι η γυμνή ψυχή με την ειλικρίνεια της αυθόρμητης σκέψης.

Ο φωτογράφος γίνεται καλλιτέχνης όταν απαλλάσσεται από τις έτοιμες ιδέες και επεξεργάζεται την δική του, δομημένη άποψη για τις εικόνες. Ζει έναν δυσνόητο, ως επί το πλείστον, παρόν, που πολλά χρόνια αργότερα, θα εμφανίζεται ως ένα διακοσμημένο όνειρο.
Απόψεις που σήμερα είναι γενικά αποδεκτές, κάποτε ήταν εκκεντρικές.
Η φωτογραφία εξελίσσεται σε έργο τέχνης όταν το θέμα της συνυπάρχει αρμονικά με την φόρμα, με ένα στυλ, με τα χρώματα με έναν εμφανή αισθησιασμό.

Η ουσία μίας εικόνας, δεν περικλείεται από μία υπερβατική ιδέα που χαρακτηρίζει την εικόνα, αλλά ενσαρκώνεται στη σειρά των εικονικών της εκδοχών.
Η Φωτογραφία ως σύνθετη τέχνη διεγείρει, όταν αποδεσμεύεται από το θέμα. Όταν η φωτογραφική ματιά υπερίπταται των χρόνο-τοπογραφικών περιορισμών του θέματος. Υπερίπταται πέρα από συγκεκριμένες - ακριβείς συντεταγμένες.