Κυβισμός & Φωτογραφία (Cubism & Photography)

Κίνημα στην ζωγραφική επηρεασμένο άμεσα από την θεωρεία της σχετικότητας.
Τα πρώτα έργα εμφανίστηκαν το 1906 από τους Pablo Picasso (Πάμπλο Πικάσο 25 Οκτωβρίου 1881 – 8 Απριλίου 1973)Pablo Picasso
Pablo Picasso - Gouernica - 1937
Pablo Picasso - Gouernica - 1937
Pablo Picasso - Marie Therese Leaning on One Elbow - 1939Pablo Picasso - Marie Therese Leaning on One Elbow - 1939
και τον Γάλλο κριτικό τέχνης George Braque (13 Μαϊου 1882 – 31 Αυγούστου 1963) ο οποίος το 1908 χρησιμοποιεί για πρώτη φορα τον όρο ‘κυβισμός’ (cubism)Georges Braque
Georges Braque  - 1929
Georges Braque  - 1929
Georges Braque - Femme à la mandoline - 1936
Georges Braque - Femme à la mandoline - 1936
Αποτελείτε από δύο στάδια ανάπτυξης, το αναλυτικό, όπου η εξωτερική όψη των αντικειμένων αποσυντίθεται και το συνθετικό, όπου διακρίνεται η ενσωμάτωση πραγματικών αντικειμένων στην απεικόνιση.
Πολλές απόψεις ενός αντικειμένου συγχωνεύονται και ο χώρος παρατηρείτε από πολλές γωνίες συγχρόνως.
Κύριοι εκφραστές του ήταν ο Pablo Picasso, o George  BraqFernand Légeue  και ο Fernand Leger.
Fernand Lege - Contraste de formes - 1913
Fernand Lege - Contraste de formes - 1913
Fernand Lege - Le Cycliste - 1948
Fernand Lege - Le Cycliste - 1948
Κύριος εκφραστής στην φωτογραφία την εποχή αυτή είναι ο Alvin Langdon Coburn (11 Ιουνίου 1882 – 23 Νοεμβρίου 1966) ο οAlvin Langdon Coburnποίος το 1917 ήταν ο πρώτος που παρουσίασε σε φωτογραφίες, ενότητα αφαίρεσης προερχόμενη από συνειδητή επιλογή. Χρησιμοποίησε τρείς καθρέπτες που τους τοποθέτησε σε σχήμα τριγώνου. Στο εσωτερικό του τοποθέτησε μικρά αντικείμενα γυάλινα, ξύλινα, κρύσταλλα κ.α. με αποτέλεσμα μία καθαρά κυβιστική εικόνα.
Alvin Langdon Coburn - Vortograph of Ezra Pound - (1911)
Alvin Langdon Coburn - Vortograph of Ezra Pound - (1911)
Alvin Langdon Coburn - Vortograph - 1917
Alvin Langdon Coburn - Vortograph - 1917
Οι φωτογραφίες αυτές ονομάστηκαν Vortograph από το αγγλικό ‘vortex’ που σημαίνει ‘στρόβιλος, δίνη, ίλιγγος’.
Ο κυβισμός επηρέασε σημαντικά τον καλλιτεχνικό κόσμο και αποτέλεσε τον πρόδρομο μελλοντικών τάσεων.
Alvin Langdon Coburn  - Vortograph - 1917
Alvin Langdon Coburn  - Vortograph - 1917
Alvin Langdon Coburn -  Vortograph - 1917
Alvin Langdon Coburn -  Vortograph - 1917
Alvin Langdon Coburn   Vortograph 1917
Alvin Langdon Coburn   Vortograph 1917
Alvin Langdon Coburn - Vortograph  - 1917
Alvin Langdon Coburn   Vortograph 1917
Alvin Langdon Coburn - Vortograph - 1917
Alvin Langdon Coburn   Vortograph 1917
Alvin Langdon Coburn - Vortograph 1917
Alvin Langdon Coburn   Vortograph 1917


Mimis Nena

Στην ενότητα‘Η Έκφραση’ αναφερόμαστε σε σκέψεις και ιδέες που επηρέασαν το φωτογραφικό μέσο και την έκφραση της φωτογραφίας. Οι αναφορές δεν σηματοδοτούν οπωσδήποτε παραδείγματα προς αντιγραφή.
Δεν αντιγράφουμε παρά μόνο ως άσκηση.
Συμβουλευόμαστε την εμπειρία του χρόνου.

Φωτογραφία είναι το μάτι του φωτογράφου, η ενστικτώδης σύλληψη του χρόνου. Το ένστικτο μιας στιγμής, όπου η φωτογραφία εγκλωβίζει το αντικείμενο, για να μεταφέρει στον θεατή το υποκείμενο, μια νέα πραγματικότητα.
Ο φωτογράφος βυθίζεται στην νέα πραγματικότητα για να συναντήσει το φανταστικό (εικαστικό).
Φιλοσοφικές απόψεις και ατέλειωτες συζητήσεις. Απόψεις και εκφράσεις, μέσα από την πνευματική ενέργεια των δημιουργών, τις γνώσεις τους, που απέκτησαν από την συνεχή άσκηση και παιδεία, από την συσσωρευμένη, μέσα τους, ιστορική και κοινωνική συνείδηση.
Η τέχνη της φωτογραφίας υπακούει σε περιορισμούς, προσπαθεί, πειραματίζεται, κάνει λάθος, επιμένει, αξιοποιώντας το φως, αναλογικά ή ψηφιακά. Η Θεωρία δεν προηγείται της πρακτικής... η θεωρία δημιουργείται από την πρακτική.
Δημιουργικότητα στη φωτογραφία είναι η εκγύμναση και όξυνση του οπτικού μας αισθητηρίου, η διαρκής καλλιέργεια και ευαισθητοποίηση της ματιάς μας.
Η φωτογραφία δεν είναι κάτι το δεδομένο. Είναι συνεχής διαπραγμάτευση ανάμεσα στον φωτογράφο και το μέσο του, ανάμεσα στο εφικτό και το ανέφικτο.

Φωτογραφία είναι η γυμνή ψυχή με την ειλικρίνεια της αυθόρμητης σκέψης.

Ο φωτογράφος γίνεται καλλιτέχνης όταν απαλλάσσεται από τις έτοιμες ιδέες και επεξεργάζεται την δική του, δομημένη άποψη για τις εικόνες. Ζει έναν δυσνόητο, ως επί το πλείστον, παρόν, που πολλά χρόνια αργότερα, θα εμφανίζεται ως ένα διακοσμημένο όνειρο.
Απόψεις που σήμερα είναι γενικά αποδεκτές, κάποτε ήταν εκκεντρικές.
Η φωτογραφία εξελίσσεται σε έργο τέχνης όταν το θέμα της συνυπάρχει αρμονικά με την φόρμα, με ένα στυλ, με τα χρώματα με έναν εμφανή αισθησιασμό.

Η ουσία μίας εικόνας, δεν περικλείεται από μία υπερβατική ιδέα που χαρακτηρίζει την εικόνα, αλλά ενσαρκώνεται στη σειρά των εικονικών της εκδοχών.
Η Φωτογραφία ως σύνθετη τέχνη διεγείρει, όταν αποδεσμεύεται από το θέμα. Όταν η φωτογραφική ματιά υπερίπταται των χρόνο-τοπογραφικών περιορισμών του θέματος. Υπερίπταται πέρα από συγκεκριμένες - ακριβείς συντεταγμένες.