Μπαουχάουζ - Φωτογραφία (Bauhaus - Photography)

Στις αρχές της περιόδου της βιομηχανικής επανάστασης ο γερμανός αρχιτέκτονας Βάλτερ Γκρόπιους  Walter Gropius(Walter Gropius), εμπνευσμένος από τις μεσαιωνικές συντεχνίες που είχαν συγκροτηθεί για το χτίσιμο των καθεδρικών ναών, νοιώθει επιτακτική την ανάγκη για την δημιουργία μιας σχολής όπου θα συνδύαζε την τέχνη με την τεχνική κατάρτιση, την γνώση της τεχνολογίας για καλλιτεχνικούς σκοπούς, την συνεργασία των καλών και των εφαρμοσμένων τεχνών. Την ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση με την ανώτερη τεχνολογική γνώση.
Την ανώτατη σχολή δημιουργίας όπως ο ίδιος συνήθιζε να την ονομάζει.
Το όνομα της σχολής Bauhaus το εμπνέεται από την αντιστροφή της γερμανικής λέξης Hausbau που σημαίνει ‘οικοδόμηση’
Το Bauhaus ιδρύεται το 1919 στην τότε συντηρητική
Βαϊμάρη (Weimar) υπό την διεύθυνση του Walter Gropius. Δημοσιεύεται το μανιφέστο της σχολής το οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει: ‘… θέλουμε μια καινούργια ένωση χειροτεχνών, που δεν θα έχουν την ταξική περηφάνια που δημιουργεί ένα υπεροπτικό τοίχος ανάμεσα στους χειροτέχνες και τους καλλιτέχνες…’, ‘…Το Bauhaus θέλει να αποκαταστήσει την αρμονία ανάμεσα στις διάφορες δραστηριότητες της τέχνης και να τις κάνει απόλυτα αλληλέγγυες προς μία καινούργια σύλληψη της κατασκευής. Ο τελικός αλλά και ακόμη μακρινός μας σκοπός είναι το έργο της ενωτικής τέχνης.’, ‘…ελάτε να οραματιστούμε το οικοδόμημα του μέλλοντος όπουBAUHAUS - DESAU θα συνδυάζει την αρχιτεκτονική, γλυπτική, και ζωγραφική σε μια ενιαία φόρμα…’.
Το 1925 το Bauhaus μεταφέρεται στην πόλη
Ντεσάου (Dessau) και το 1932 στο Βερολίνο.Hannes MeyerΣτην σχολή δίδαξαν αξιόλογοι καλλιτέχνες στο είδος τους όπως ο Ελβετός αρχιτέκτονας Χάνες Μέγερ (Hannes Meyer) διευθυντής της σχολής την περίοδο 1928-1930, ο Γερμανός αρχιτέκτονας Ludwig Mies van der Rohe Μις Βαν ντερ Ρόε  (Ludwig Mies van der Rohe) διευθυντής την περίοδο 1930-1933, ο Ρώσος ζωγράφος και θεωρητικός της τέχνης Βασίλι Καντίσκι (Wassily Kandinsky), ο Ελβετός ζωγράφος, σχεδιαστής, συγγραφέας, δάσκαλος και θεωρητικός της τέχνης Wassily Kandinsky Γιοχάνες Ίττεν (Johannes Itten), ο Ούγγρος αρχιτέκτονας και σχεδιαστής επίπλων Μαρσέλ Μπρόιερ (Marcel Lajos Breuer), ο Γερμανός ζωγράφοςJohannes Itten Πάουλ Κλέε (Paul Klee), ο Γερμανός ζωγράφος, γλύπτης, σκηνογράφος και χορογράφος Όσκαρ Σλέμερ (Oscar Schlemmer), ο Αμερικανογερμανός εξπρεσιονιστής ζωγράφος, γελοιογράφος και κομίστας Λάιονελ Φαίνινγκερ (Lyoner Feininger), ο Ούγγρος ζωγράφος και φωτογράφος Λάσζλο Μοχόλι-Νάγκυ (Laszlo Moholy-Nagy), προσπαθώντας να συσπειρώσουν το συνθετικό χαρακτήρα της τέχνης σε μια ενιαία μορφή πρακτικής απολαβής.
Οι σπουMarcel Lajos Breuerδαστές διδάσκονται στα εργαστήρια ελεύθερο σχέδιο, βιβλιοδεσία, τυπογραφία, ξυλοτεχνία, υφαντουργεία, κεραμική, μεταλλοτεχνία και την χρήση
διαφορετικών υλικών, γυαλί, μέταλλο, ξύλο κ.α..Paul Klee
Με την είσοδο του Μοχόλι-Νάγκυ το 1923 ξεκινάει η ουσιαστική ενασχόληση της σχολής με την φωτογραφία.


Ο Μοχόλυ-Νάγκυ Γεννήθηκε στην Ουγγαρία το 1895. Ξεκίνησε σπουδές Oscar Schlemmerστην νομική αλλά λόγο της επιστρατεύσεώς του στον Αυστροουγγρικό στρατό κατά
την διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου τις εγκαταλείπει και μετά την λήξη του πολέμου δεν θα μπορέσει να συνεχίσει. Το 1920 συνδέεται με τους Ντανταϊστές στο Βερολίνο, τους αρνητές της παραδοσιακής τέχνης και ψάχνει για κάτι νέο και πειραματικό. Υπό την επιρροή άλλων τεχνών ολοκληρώνεται ως φωτογράφος και καλλιτέχνης με την ευρLaszlo Moholy-Nagyύτερη έννοια της λέξης.Lyoner Feininger
Προχωρεί στην ασπρόμαυρη φωτογραφία, την έγχρωμη, την διακόσμηση και τη σχεδίαση επίπλων. Ασχολείται και πειραματίζεται με νέα υλικά και επιστημονικά μέσα. Διερεύνησε τις δυνατότητες της μη συμβατής χρήσης της φωτογραφικής μηχανής, θεώρησε το αρνητικό φιλμ ως μέσο και μετατρέπει το αόρατο σε ορατό, συνέλεξε ακτίνες Χ και δημιούργησε φωτομικρογραφίες και αστρονομικές φωτογραφίες.

László Moholy-Nagy - Linocut - c. 1920
László Moholy-Nagy - Linocut - c. 1920
Laszlo Moholy-Nagy - mother
Laszlo Moholy-Nagy - mother
Laszlo Moholy-Nagy - Photogram
Laszlo Moholy-Nagy - Photogram
László Moholy-Nagy - Balcony - late 1920sΤο 1923 ο Μοχόλι-Νάγκυ αντικαθιστά στην σχολή του Bauhaus τον Γιόχαν Ίττεν και ασχολείται στον τομέα της φωτογραφίας, τυπογραφίας, γλυπτικής, ζωγραφικής, χαρακτικής. Το ενδιαφέρον του εστιαζόταν περισσότερο στην φωτογραφία. Επινόησε τον όρο ‘νέα οπτική’ με την πεποίθηση ότι με τηνLaszlo Moholy-Nagy - Berlin Radio Tower - c. 1928 φωτογραφία μπορεί να δημιουργήσει έναν εντελώς νέο τρόπο όρασης του έξω κόσμου που το ανθρώπινο μάτι δεν μπορούσε.
Το 1925 εκδίδει ένα δοκίμιο με τίτλο ‘Ζωγραφική-Φωτογραφία-Φιλμ’ ένα από τα πιο σημαντικά βιβλία στην ιστορία της αισθητικής και της φωτογραφίας. Εικονογραφημένο από τον ίδιο και την γυναίκα του Λουκία Μοχόλυ (Lucia Moholy) συνοψίζει τις δυνατότητες που προσφέρει το μέσο της László Moholy-Nagy - Funkturm - radio tower - Berlin - 1926φωτογραφίας αλλά και τον πρωταρχικό δομικό ρόλο του φωτός, ως φυσικός παράγοντας και ταυτόχρονα ως πνευματικό στοιχείο.
Η φωτογραφία έγινε ένα βασικό μέσο καλλιτεχνικών ερευνών στο Bauhaus. Με τα πειράματά του ο Μοχόλυ-Νάγκυ διαμορφώνει την ‘νέα οπτική’ και προσπαθεί να φθάσει τα όριά της. Φωτογραφία με την χρήση νέων τεχνικών και μορφικών επιλογών θεωρείται απαραίτητη για την ‘αντικειμενική οπτική’.Laszlo Moholy-Nagy - watching cricket from the pavilion on agar plough - 1926 Χαμηλές ή ψηλές γωνίες λήψης, χρήση πλαγίων κυρίως γραμμών, έντονες σκιές, έντονη αντίθεση, παραμόρφωση με χρήση κοίλων ή κυρτών καθρεπτών, μικροφωτογραφία, μακροφωτογραφία, τα πολύ κοντινά πλάνα και η διπλή έκθεση αποτελούν ασκήσεις απεξάρτησης του βλέμματος από το συνηθισμένο τρόπο όρασης και την προσαρμογή του σε νέες διαστάσεις και σχήματα. Σε νέο τρόπο όρασης.

Laszlo Moholy-Nagy - Photogram-
Laszlo Moholy-Nagy - Photogram
Laszlo Moholy-Nagy - Photogram--
Laszlo Moholy-Nagy - Photogram
László Moholy-Nagy -Fotogram with Eiffel Tower and Peg Top - 1928
László Moholy-Nagy -Fotogram with Eiffel Tower and Peg Top - 1928
László Moholy-Nagy - The Theatre of Totality with its multifarious
László Moholy-Nagy - The Theatre of Totality with its multifarious
Laszlo Moholy-Nagy - Untitled - Multiple Portrait - 1927
Laszlo Moholy-Nagy - Untitled - Multiple Portrait - 1927
Laszló-Moholy-Nagy-
Laszló-Moholy-Nagy – Photogram

Το 1928 ο Βάλτερ Γκρόπιους παραιτήθηκε από την διεύθυνση της σχολής και λίγο αργότερα αποχωρούν ο Μοχόλυ- Νάγκυ και ο Μαρσέλ Μπρόιερ.
Το 1933 το
ναζιστικό κόμμα παύει οριστικά την λειτουργία της σχολής. Πολλοί καλλιτέχνες, καθηγητές της σχολής εξορίστηκαν.
Bauhaus art design
Bauhaus art design
Peter Keler Bauhaus - Cradle - Blue  yellow - red and white lacquered
Peter Keler Bauhaus - Cradle - Blue  yellow - red and white lacquered
Bauhaus chair The Bauhaus curriculum was divided into two broad areas
Bauhaus chair The Bauhaus curriculum was divided into two broad areas
Breuer Marcel - Bauhaus - Wassily Chair - 1925
Breuer Marcel - Bauhaus - Wassily Chair - 1925

Ανάμεσα στο διάστημα 1933-1937 ο Βάλτερ Γκρόπιους, ο Μαρσέλ Μπρόιερ και ο Μοχόλυ-Νάγκυ θα βρεθούν στην Αγγλία και θα εργαστούν μαζί για την εταιρεία Isokon.
Το 1937 ο Μοχόλυ-Νάγκυ μεταφέρεται στο Σικάγο και με την βοήθεια του επιχειρηματία Walter Paepcke θα ιδρύσει την σχολή ‘New Bauhaus’ όπου θα μεταφέρει την σημαντική επίδραση της σχολής στην διαμόρφωση των εικαστικών αντιλήψεων. Αργότερα η σχολή θα ονομαστεί ‘Institute of Design’.

Chicago - 1940 - Laszlo Moholy-Nagy
Chicago - 1940 - Laszlo Moholy-Nagy
Laszlo Moholy-Nagy - Claudia Moholy-Nagy at the beach - c. 1940
Laszlo Moholy-Nagy - Claudia Moholy-Nagy at the beach - c. 1940
On a Finnish Trawler by Laszlo Moholy-Nagy
On a Finnish Trawler by Laszlo Moholy-Nagy

Η σχολή του Bauhaus λειτούργησε στην Γερμανία μόνο για 14 χρόνια. Παρά το σύντομο χρονικό διάστημα της λειτουργίας της επηρέασε ιδιαίτερα την εξέλιξη της σχεδιαστικής αντίληψης και του φωτογραφικού μέσου. Πάρα πολλές αναφορές έχουν γίνει για την συμμετοχή της στην ανάπτυξη της φωτογραφίας ως τέχνης σε παγκόσμιο επίπεδο.
Αξιόλογοι φωτογράφοι παιδιά της σχολή ήταν ο
Harry Callahan,HarryCallahan - c 1950
Harry Callahan - Burning Pine Needles - 1988
Harry Callahan - Burning Pine Needles - 1988
Harry Callahan - Eleanor -  Aix-en-Provence - 1958
Harry Callahan - Eleanor -  Aix-en-Provence – 1958

 Aaron Siskind Aaron Siskind
Aaron Siskind -
Aaron Siskind
Aaron Siskind-
Aaron Siskind

Frederick Sommer.Frederick Sommer
Frederick Sommer - Frances Sommer
Frederick Sommer - Frances Sommer
Frederick Sommer -
Frederick Sommer

Bauhaus – Moholy-Nagy
Laszlo Moholy-Nagy-
Laszlo Moholy-Nagy
László Moholy-Nagy - 7 am New Year's Morning - c 1930
László Moholy-Nagy - 7 am New Year's Morning - c 1930
László Moholy-Nagy - Retrospective
László Moholy-Nagy - Retrospective
Laszlo Moholy-Nagy - artwork collage
Laszlo Moholy-Nagy - artwork collage
László Moholy-Nagy - Head
László Moholy-Nagy - Head
László Moholy-Nagy's - Licht Raum Modulator
László Moholy-Nagy's - Licht Raum Modulator
László Moholy-Nagy - Rothenburg - 1926–8
László Moholy-Nagy - Rothenburg - 1926–8
Laszlo Moholy-Nagy - tables on a balcony - Finland - 1931
Laszlo Moholy-Nagy - tables on a balcony - Finland - 1931
laszlo-moholy-nagy - the shooting gallery
laszlo-moholy-nagy - the shooting gallery
László Moholy-Nagy - View from Pont Transbordeur - Marseille - 1929
László Moholy-Nagy - View from Pont Transbordeur - Marseille - 1929
Scandinavia - 1930
Scandinavia - 1930
Leaflet design by László Moholy-Nagy
Leaflet design by László Moholy-Nagy



Mimis Nena

Στην ενότητα‘Η Έκφραση’ αναφερόμαστε σε σκέψεις και ιδέες που επηρέασαν το φωτογραφικό μέσο και την έκφραση της φωτογραφίας. Οι αναφορές δεν σηματοδοτούν οπωσδήποτε παραδείγματα προς αντιγραφή.
Δεν αντιγράφουμε παρά μόνο ως άσκηση.
Συμβουλευόμαστε την εμπειρία του χρόνου.

Φωτογραφία είναι το μάτι του φωτογράφου, η ενστικτώδης σύλληψη του χρόνου. Το ένστικτο μιας στιγμής, όπου η φωτογραφία εγκλωβίζει το αντικείμενο, για να μεταφέρει στον θεατή το υποκείμενο, μια νέα πραγματικότητα.
Ο φωτογράφος βυθίζεται στην νέα πραγματικότητα για να συναντήσει το φανταστικό (εικαστικό).
Φιλοσοφικές απόψεις και ατέλειωτες συζητήσεις. Απόψεις και εκφράσεις, μέσα από την πνευματική ενέργεια των δημιουργών, τις γνώσεις τους, που απέκτησαν από την συνεχή άσκηση και παιδεία, από την συσσωρευμένη, μέσα τους, ιστορική και κοινωνική συνείδηση.
Η τέχνη της φωτογραφίας υπακούει σε περιορισμούς, προσπαθεί, πειραματίζεται, κάνει λάθος, επιμένει, αξιοποιώντας το φως, αναλογικά ή ψηφιακά. Η Θεωρία δεν προηγείται της πρακτικής... η θεωρία δημιουργείται από την πρακτική.
Δημιουργικότητα στη φωτογραφία είναι η εκγύμναση και όξυνση του οπτικού μας αισθητηρίου, η διαρκής καλλιέργεια και ευαισθητοποίηση της ματιάς μας.
Η φωτογραφία δεν είναι κάτι το δεδομένο. Είναι συνεχής διαπραγμάτευση ανάμεσα στον φωτογράφο και το μέσο του, ανάμεσα στο εφικτό και το ανέφικτο.

Φωτογραφία είναι η γυμνή ψυχή με την ειλικρίνεια της αυθόρμητης σκέψης.

Ο φωτογράφος γίνεται καλλιτέχνης όταν απαλλάσσεται από τις έτοιμες ιδέες και επεξεργάζεται την δική του, δομημένη άποψη για τις εικόνες. Ζει έναν δυσνόητο, ως επί το πλείστον, παρόν, που πολλά χρόνια αργότερα, θα εμφανίζεται ως ένα διακοσμημένο όνειρο.
Απόψεις που σήμερα είναι γενικά αποδεκτές, κάποτε ήταν εκκεντρικές.
Η φωτογραφία εξελίσσεται σε έργο τέχνης όταν το θέμα της συνυπάρχει αρμονικά με την φόρμα, με ένα στυλ, με τα χρώματα με έναν εμφανή αισθησιασμό.

Η ουσία μίας εικόνας, δεν περικλείεται από μία υπερβατική ιδέα που χαρακτηρίζει την εικόνα, αλλά ενσαρκώνεται στη σειρά των εικονικών της εκδοχών.
Η Φωτογραφία ως σύνθετη τέχνη διεγείρει, όταν αποδεσμεύεται από το θέμα. Όταν η φωτογραφική ματιά υπερίπταται των χρόνο-τοπογραφικών περιορισμών του θέματος. Υπερίπταται πέρα από συγκεκριμένες - ακριβείς συντεταγμένες.